Aprenent a dissenyar activitats autèntiques per a tots els alumnes

Rosa Palau. Professora de l’Àrea de Psicologia.

Marc Franco. Professor de l’Àrea d’Educació Física.

Encara no són les nou del matí i comencen a arribar a les instal·lacions de l’Institut Guttmann una colla de joves, amb indumentària estrafolària, carregats amb cèrcols, pilotes, carioques, cartrons i tota mena d’andròmines. L’estampa que ofereixen és ben poc habitual en un entorn hospitalari. Qui són? Què hi fan?

Són estudiants de segon curs de Magisteri de la Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL que han pujat fins al capdamunt de Badalona per dur a terme un seguit d’activitats que han preparat per a la jornada Mou-te i veuràs. Es tracta d’una diada que organitza anualment l’hospital per promoure l’activitat física des d’una òptica inclusiva. I des del curs passat compten amb la col·laboració dels estudiants per a la seva preparació. La jornada pretén formar els educadors per aconseguir avançar en la inclusió a l’escola ordinària dels nens amb discapacitat, i la participació dels nostres estudiants en el disseny i la realització de les activitats -en aquesta edició amb el circ com a eix temàtic- suposa una experiència única d’aprenentatge autèntic que promou la implicació activa en el propi procés d’aprenentatge i contribueix de forma significativa al desenvolupament de la seva identitat com a futurs mestres.

Quan els professors del mòdul Ensenyament i Aprenentatge de l’Educació Física i Educació per a la Salut van proposar als estudiants la col·laboració en aquesta jornada d’educació física inclusiva i van comentar que hi hauria infants  amb mobilitat reduïda i altres situacions de diversitat funcional, alguns van dubtar de la seva viabilitat. Ara, després de dissenyar les activitats prevenint els riscos que puguin comportar, tenint en compte les possibles barreres per dur-les a terme i cercant solucions per evitar-les estan preparats i malden per provar-les. Comencen els preparatius tot escampant pels espais exteriors i alguns interiors els materials que han carregat fins a les instal·lacions de l’hospital.

Cap a les 10h arriben els infants i, després de les presentacions al pavelló, els futurs mestres disfressats d’artistes del circ se’ls emporten en petits grups cap a la seva estació. Ha arribat l’hora de la veritat i, a poc a poc, van explicant als nens el que cal fer i vetllen perquè tots ho entenguin i hi puguin participar. Aquests són alguns dels seus comentaris:

“El més satisfactori va ser veure com aquells infants a qui  més els costava anaven millorant de mica en mica en la pràctica dels malabars i les carioques. El fet que una activitat creada amb les nostres pròpies mans fos capaç de motivar-los és molt enriquidor i ens va envalentir a seguir amb la tasca de la inclusió quan arribem a ser mestres, sense cap tipus de por”.

Guttmann - carioques(2)

“Després de reflexionar sobre la jornada hem vist la importància de crear activitats inclusives en què tots els infants se sentin actius. El fet de preparar activitats per a tots basades en la col·laboració ha permès superar les nostres pors i les barreres que apareixien en algunes activitats quan semblava que algun nen no hi podria participar”.

Guttmann - xarxa(2)

A mesura que els grups d’alumnes van passant per les estacions, el Carles i el Fini, que són el promotors del Mou-te i veuràs, els mestres de les escoles participants i els professors de la Universitat comproven com els estudiants van modificant les activitats tot ajustant-les a les característiques dels grups que van arribant. Són d’escoles i d’edats diferents -des de cinc fins a dotze anys-, però ja no es fixen en les seves dificultats o discapacitats, sinó en com ho poden fer perquè tots els infants puguin gaudir de les activitats.

L’hora del matí passa volant, acaba la jornada i, asseguts en rotllana, comenten l’experiència. Estan satisfets perquè tothom ha pogut gaudir d’una experiència de circ extraordinària. Diuen que mai no oblidaran aquest dia.

Ha estat el segon any que els estudiants de segon de Magisteri de Blanquerna han tingut l’oportunitat de participar en aquesta jornada i de comprovar en primera persona que tots els alumnes d’una classe poden gaudir de les activitats proposades si, en el seu disseny, s’han eliminat les barreres; per als aprenents de mestre ha estat una presa de contacte amb situacions reals amb un fort impacte en la seva formació. Amb aquesta experiència han passat de la incredulitat inicial a la constatació que l’educació inclusiva és possible i que val la pena orientar l’acció educativa envers l’atenció a la diversitat del tipus que sigui.

Malgrat que el procés ha estat complex i laboriós i ha requerit molta dedicació i implicació de tothom -responsables de Guttmann, estudiants i professors de la Facultat-, ha estat una experiència d’aprenentatge autèntic que, de ben segur, els haurà obert les ments i que els permetrà encarar amb confiança l’acollida, a les seves futures aules d’infants amb discapacitat i altres condicions de diversitat funcional. Han pogut posar en pràctica i donar significat a conceptes com ara escola inclusiva, aprenentatge cooperatiu i disseny universal de l’aprenentatge (DUA) que tant han sentit a les aules de la Facultat.

Podeu disposar de més informació al post publicat el passat 4 de juny de 2015.