Amity: Testimonis d’una experiència de vida

Amity: Testimonis d’una experiència de vida   Després de publicar l’article Amity: Una experiència de vida, en el qual es feia una entrevista a la professora Ann-Marie Holm-Nielsen com a responsable del programa a la Facultat (http://www.tribunaeducacio.cat/amity-una-experiencia-de-vida-2/), l’àrea de llengües estrangeres ha demanat a dos alumnes de la Facultat que ens parlin de la seva experiència amb aquest programa internacional.   Ens han ajudat el José Luis Rodríguez, graduat en Educació Primària a Blanquerna i Màster en Ensenyament i Aprenentatge de l’Anglès a l’Educació Infantil i l’Educació Primària (https://www.blanquerna.edu/ca/master-universitari-ensenyament-aprenentatge-angles-educacio-infantil-educacio-primaria ) i que és a Estats Units en aquests moments; i… Continuar »


Dia Universal dels Drets de l’Infant

El dia 20 de novembre del 1989, la Convenció dels Drets dels Infants va ser ratificada per molts països del món, concretament 192. Fou un gran avenç per a la infància, que va passar a ser subjecte de ple dret. El document de la Convenció s’estructura en quatre grans principis com la no-discriminació; la defensa de l’interès superior de l’infant; el dret a la vida, a la supervivència i al desenvolupament; i el respecte a les opinions de l’infant. Aquest darrer principi, i concretament els articles 12 i 13, que fan referència a l’opinió i a la llibertat, foren el… Continuar »


Educació Física, Medi Ambient i Salut

Dr. Josep Sánchez Malagón. Professor de l’Àrea d’Educació Física del Grau d’Educació Primària. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport  Blanquerna. Universitat Ramon Llull Ja fa temps que els mestres d’Educació Física (EF) també eduquen als seus alumnes  en tenir cura del medi ambient. De fet, d’aquí la importància de les sortides i activitats a la natura que es promouen des de l’àrea d’EF de les escoles. Molts són els objectius que es plantegen en aquestes sortides i un d’ells és que els alumnes prenguin consciència  de la importància que té adquirir actituds respectuoses amb l’entorn. La preservació dels… Continuar »


LA NIT DE LES RELIGIONS I LES TEO TAPES. Dues experiències excel•lents per conèixer en directe el pluralisme religiós i fomentar el diàleg

Andreu Ibarz, professor de l’Àrea d’humanitats del Grau d’Educació de la FPCEE   Sovint no ens adonem del potencial que tenim ben a la vora. Una de les funcions de l’educador és maximitzar totes aquelles oportunitats que poden incorporar-se en un procés d’ensenyament-aprenentatge. Expliquem aquí dues activitats consolidades a les quals han estat convidats alumnes de Magisteri de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna que cursen l’itinerari de la formació específica com a mestres de religió catòlica (DECA) tot i que són activitats absolutament recomanables per a qualsevol estudiant de magisteri. Parlem de “La Nit… Continuar »


VII Jornades “La cultura matemàtica de les persones” a la FPCEE-Blanquerna

Marcela Costanzi i Xavier Àvila. Àrea de didàctica de les matemàtiques i integració de sabers.  Els proppassats divendres 21 i dissabte 22 d’octubre van tenir lloc a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna les VII Jornades organitzades pel seminari “La Cultura Matemàtica de les persones, que és fruit de la col·laboració de Blanquerna amb l’ICE de la UAB. Aquest cop el lema que va emmarcar els continguts de la trobada va ser: “El món de la vida de l’aula: benestar, cultura i llibertat” que expressa una certa continuïtat amb el de les VIes Jornades, que… Continuar »


La direcció coral i el llenguatge del gest.

Poire Vallvé, professor de la UAB, director del cor de la UAB i de l’Orfeó Gracienc Se’m demana que escrigui un marc teòric per al taller de direcció. Intentaré plasmar, una mica concentrades, les reflexions sobre el què i el com de la direcció. Aquestes reflexions són fruit de més de 25 anys dirigint i 15 fent classes buscant la millor manera de fer entendre la direcció i de superar les limitacions, tant pròpies com dels alumnes. La música coral és i es fa en la relació. La música coral és el resultat de la relació de dos llenguatges: la… Continuar »


Què és l’art avui?

Foto joc. David Viñuales

David Viñuales. Universitat de Barcelona david@davidvinuales.org Pensar en l’art avui dia pot ser complex, si no és que estem molt ficats en algun racó d’aquest món de conceptes, sensibilitats i mercats. Hi ha tantes etiquetes enganxades a la pell de l’art, acumulades durant segles per cultures i societats, que pensar en l’art esdevé gairebé una tasca de desenrunament. Sembla que ens calgui agafar aire i fer un pas enrere per tenir perspectiva suficient, vegem-ho. Vivim en un món global, hipercanviant i molt, molt visual. Quin paper ha de jugar l’art en aquest context? En un primer acostament, veig tantes manifestacions… Continuar »


El laboratori de ciències: aprofitem tot el seu potencial

Noëlle Fabre Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i les Ciències Socials Malgrat que a tots ens pot impressionar un laboratori escolar modern i ben organitzat, no hem d’oblidar que fer les classes al laboratori no implica necessàriament que l’ensenyament de les ciències serà de més qualitat. El que realment fa efectius aquest tipus d’espais és quan s’utilitzen per realitzar activitats on figuren la investigació, el pensament crític i el desenvolupament d’aptituds procedimentals i socials (Hofstein, Lunetta, 2004). Per tal de fer aquest pas cap a la utilització òptima dels laboratoris escolars, cal proporcionar primer de tot una sòlida… Continuar »


Ramon Farrés Vilaró, impulsor de la pedagogia personalitzada a l’Escola de Mestres Blanquerna

Aquest agost, encara de vacances, ens vàrem assabentar de la mort del germà de La Salle Ramon Farrés Vilaró. En Ramon havia nascut a Calaf el dia de Reis del 1934 i portava seixanta-cinc anys de consagració religiosa com a germà de La Salle. En Ramon era mestre i pedagog. La seva llarga trajectòria religiosa i pedagògica va estar sempre vinculada a l’educació i es va caracteritzar per la seva gran inquietud ja que sempre aportava elements de renovació i innovació pedagògica. Nosaltres, com a Àrea de Pedagogia de la Facultat, volem destacar la seva valuosa aportació com a professor,… Continuar »


L’EDUCACIÓ A FINLÀNDIA (II): L’escola del futur.

Valentí Feixas. Àrea de Pedagogia de la FPCEE Blanquerna-URL     Reprenent el Viatge d’Immersió Pedagògica a Finlàndia iniciat en l’article anterior, en totes les escoles que vàrem visitar ens va sorprendre el clima de tranquil·litat que s’hi respirava. Els espais estan pensats per al treball individual o en grup en un ambient acollidor, amb comoditat. Alguns fins i tot dissenyats amb els propis alumnes.  Nens i nenes, nois i noies s’hi movien en llibertat, repartits en diferents espais, treballant amb l’ordinador o llegint.  No veiem cap professor “vigilant” enlloc. I l’Escola no està separada de la resta d’edificis, no… Continuar »