OBSERVEM L’ENTORN PER APRENDRE

Elena Boadas i Roser Domingo Didàctica del Descobriment de l’Entorn Segons es desprèn de les metodologies innovadores i de les explicacions dels experts, els infants aprenen a partir de l’observació i l’experimentació. El currículum d’educació infantil explica com desenvolupar les capacitats dels infants i el treball que es porta a terme de manera globalitzada a partir de tres àrees d’experiència i desenvolupament: àrea de descoberta d’un mateix i dels altres. àrea de descoberta de l’entorn. àrea de comunicació i llenguatges. En aquest article volem explicar com veiem uns continguts de l’àrea de descoberta de l’entorn i com ho vivim amb… Continuar »


Què faig jo en un moment com aquest? Les funcions del psicòleg de l’educació en processos de canvi o innovació educativa

Per: Eva Liesa, Paula Mayoral i Lorena Becerril. Educació i innovació són dos conceptes que darrerament van agafats de la mà. Paral·lelament existeix un cert debat en relació amb el significat i l’adequació de l’ús de certs conceptes com innovar, transformar o renovar. En aquest article defugim d’aquest objectiu i emprarem el concepte canvi educatiu des d’una perspectiva més general, com aquell procés que moltes institucions educatives inicien quan volen repensar el seu projecte i/o les seves pràctiques escolars per endinsar-se, així, en un procés de millora de la pràctica docent (Riera, 2016). El psicòleg de l’educació —des de la… Continuar »


La flipped classroom: algunes percepcions del professorat

    Per: Jordi Simon, Antoni Miralpeix, Elena Ojando i Xavier Àvila i els participants en el taller El passat dimecres 22 de març de 2017 vam fer a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna-URL una trobada amb professors dels estudis de mestre amb dos objectius: Conèixer el fonaments de la flipped classroom Practicar i reflexionar sobre diferents moments de la flipped classroom i les eines que podem utilitzar en cadascun d’ells. Com és lògic vam plantejar la trobada en un format molt proper al que seria una classe inversa i a banda dels continguts propis de… Continuar »


La nova ortografia i la nova gramàtica de l’IEC

Eulàlia Salvat Golobardes Servei de Llengua – Aula d’Autoaprenentatge de Llengües de la FPCEE Blanquerna Al darrer trimestre de l’any passat es van produir dos fets molt esperats: l’aparició de la nova ortografia i de la nova gramàtica de la llengua catalanes. La nova ortografia va ser presentada inicialment el 29 de setembre i va ser ratificada per consens el 24 d’octubre del 2016. En aquests moments disposem dels documents en línia que l’IEC ha fet accessibles a tots els usuaris i molt aviat sortirà publicada en paper. D’altra banda, a finals de novembre, va aparèixer la nova gramàtica, la… Continuar »


Reciclatge lingüístic del professorat de llengües addicionals

​Lidia Montero Micharet Doctora en Lingüística Aplicada i Adquisició de Segones Llengües Professora d’anglès a la FPCEE Blanquerna i d’Anglès en àmbits professionals a la Universitat de Barcelona Caterina Riba Sanmartí Doctora pel programa de doctorat Traducció, Llengua i Literatura Professora d’anglès a la FPCEE Blanquerna i de Traducció a la UVic-UCC Paraules clau: llengua addicional, anglès, reciclatge professional, recursos d’aprenentatge Reciclatge lingüístic del professorat de llengües addicionals Una de les preocupacions del professorat d’anglès com a llengua addicional hauria de ser la de mantenir la seva destresa lingüística i estar al corrent de com evoluciona la llengua que ensenya.… Continuar »


L’Educació Física també és l’Educació per a la Salut

  Dr. Josep Sánchez Malagón. Professor de l’Àrea d’Educació Física del Grau d’Educació. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna.  Tal i com diu l’Organització Mundial de la Salut (WHO), la salut contempla tres àmbits essencials de la persona: El benestar físic, el mental i el social¹. La persona graduada en Educació Infantil i /o Primària amb menció d’Educació Física, o mestre/a especialista en Educació Física, és la principal promotora de la salut en els centres educatius a tots els nivells. En primer lloc, és coneixedora de tot el que fa referència al funcionament dels i les docents… Continuar »


Infància, pobresa i èxit educatiu

Àrea d’Educació i Societat Dra. Mireia Civís i Dr. Jordi Riera El passat desembre es va celebrar a Madrid el I Congrés Internacional Infància, Pobresa i Èxit Educatiu: Acció Socioeducativa en Xarxa, organitzat conjuntament per l’Obra Social de la Fundació Bancària “la Caixa” i el Grup de Recerca PSITIC en Pedagogia, Societat i Innovació amb el suport de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, de la FPCEE Blanquerna-URL. També va comptar amb la col·laboració de la Xarxa d’Universitats Espanyoles contra la Pobresa Infantil i la Societat Iberoamericana de Pedagogia Social. Segons els criteris d’anàlisi de l’estàndard analític europeu… Continuar »


Algunes qüestions matemàtiques en l’obra de Ramon Llull, per Carles Lladó

Xavier Àvila i Morera (Àrea de didàctica de les matemàtiques i integració de sabers) El dissabte passat, dia 11 de març, a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport – Blanquerna, hi va haver una trobada de mestres vinculats a diversos grups de treball sobre didàctica de les matemàtiques que, com en altres ocasions, es van reunir per pensar junts sobre un tema, intercanviar punts de vista i experiències per ser més capaços d’entendre què passa a les aules quan es treballa amb els nois i noies per comprendre el món. Aquesta vegada, aprofitant que just l’any… Continuar »


VISIONES DE ARTISTAS

Ramon Trias, pintor El Departamento de Educación Visual y Plástica presenta, en esta ocasión, al artista Ramon Trias. Este pintor mallorquín nos muestra su particular visión acerca del arte. La pregunta “¿qué es el arte?”o aún mejor, “¿qué es y qué no es  arte?” es un gran tópico de debate de la cultura popular y no tan popular de nuestra civilización occidental. Aparece sobretodo al ser estudiadas obras más o menos populares y de talante rupturista de las artes plásticas del siglo xx. Trabajos de Picasso, Duchamp o Miró, entre tantos otros, llaman al tópico. En el debate se contraponen… Continuar »


VISIONS D’ARTISTES

El Departament d’Educació Visual i Plàstica presenta en aquesta ocasió l’artista Ramón Trias. Aquest pintor mallorquí ens mostra la seva particular visió sobre “l’art”. La pregunta “¿què és l’art?” o, millor encara, “¿què és i què no és art?” és un gran tòpic de debat de la cultura popular i no tan popular de la nostra civilització occidental. Apareix sobretot quan s’estudien obres més o menys populars i de tarannà rupturista de les arts plàstiques del segle xx. Treballs de Picasso, Duchamp o Miró, entre d’altres, criden al tòpic. En el debat es contraposen termes com modern enfront de clàssic,… Continuar »