De la imatge al text? Sí, molt senzill!

Jorge Coderch,  Àrea d’Informàtica, Ciències Audiovisuals i la seva Didàctica. Qualsevol eina, quan la sabem emprar correctament, ens fa la vida més fàcil. En algunes ocasions una eina especialitzada ens permet millorar la qualitat del que estem fent i en d’altres les eines ens ajuden a estalviar temps. Els professionals coneixen molt bé les eines vinculades al seu ofici i les utilitzen amb destresa. El fuster domina l’ús del ribot i de la gúbia tant com el cal·lígraf el de la ploma i el pinzell. La gestió digital de la informació també té les seves pròpies eines. l’objectiu és el… Continuar »


L’1 d’octubre a les escoles : una bona oportunitat per educar en la democràcia

Dr. Francesc Riera i Piferrer Professor de l’Àrea de Didàctica de les Ciències Socials Blanquerna – URL Arriben les merescudes vacances d’estiu, aquest cop després d’un curs excepcional per les circumstàncies polítiques que ha viscut i viu encara el nostre país. Les classes començaven enmig d’un setembre atípic, amb mobilitzacions espontànies el dimecres 20 de setembre, en diferents punts de Barcelona, i pendents del referèndum tant temps anunciat, per a la jornada històrica de l’1 d’octubre. Com tothom sap, el que va passar aquell cap de setmana i especialment durant el dia de la votació, va ser viscut amb intenses… Continuar »


Explicar el terrorisme als infants

Estos días ha pasado por Barcelona el pedagogo francés Philippe Meirieu para presentar su último libro, traducido por Rosa Sensat, titulado “Educar después de los atentados” http://(https://www.elperiodico.com/es/educacion/20180617/entrevista-philippe -meirieu-a-los-jovenes-radicalizados-la-escuela-Debe-ofrecerles-esperanza-6879581) Aquest text de Meirieu es podria posar en sèrie amb l’escrit per l’escriptor francès d’origen egipci Tajar Ben Jelloun titulat: “Explicar el terrorisme als infants”. Ben Jelloun proposa, com Meirieu, el repte de parlar amb els infants sobre què es el terrorisme. És un llibre en forma de diàleg entre l’autor i la seva filla. Hi ha moltes coses delicades en aquest afer que em sembla essencial de tractar avui. Els nens i… Continuar »


L’accés a la formació del professorat: la PAP

Antònia Carbonell i Xènia Riba, professores de l’àrea de Llengua i Literatura i les seves Didàctiques de la FPCEE Blanquerna Origen i destinataris Amb la finalitat de millorar la formació dels futurs mestres, el 2013, el Consell Interuniversitari de Catalunya posà en marxa el Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF). Una de les accions d’aquest programa és la proposta de la Prova d’Aptitud Personal (PAP) per accedir als graus d’educació de totes les universitats catalanes públiques i privades. En un principi, a Catalunya, a partir del curs 2014-2015, els aspirants a cursar els graus d’Educació… Continuar »


Language teaching: In-flipped English classroom

Àrea de Llengües Estrangeres Helena Ruiz, professora a la FPCEE Blanquerna-URL Oral language development is one of the hardest language areas to assess and deal with in an English language class. One of the main reasons for that is that English language teachers are always looking at both the content and the language development of their students. The savvy introduction of technology and the use of the flipped classroom approach can contribute to enhancing not only English language learning but could also help assess students’ language development. The Flipped Learning Network in its 2013 Executive Summary reported the advantages of… Continuar »


L’educació matemàtica contra l’adoctrinament i l’aprenentatge basat en problemes

Xavier Àvila i Morera (Professor de l’àrea de didàctica de les matemàtiques i integració de sabers) Aquests dies es parla d’adoctrinament a l’escola catalana. I no cal dir que es fa de manera més aviat interessada, sense proves prou convincents i amb l’afany gens innocent de desvirtuar la realitat. Es diu que “l’escola catalana adoctrina” de la mateixa manera que es diu que “a l’escola catalana no s’ensenya el castellà” o que “per viure a Catalunya cal saber català”, la qual cosa, aquesta última, si fos veritat, en cap altre país del món no seria cap disbarat. Sobre el concepte… Continuar »


VISITA D’ESTUDIS A L’ESCOLA ANDORRANA

Marta Castells, Rocío Diago, Aida Latorre i Jéssica Yagüe  Els passats 12 i 13 d’abril, diverses alumnes de segona titulació dels graus en Educació Primària i en Educació Infantil d’aquesta Facultat vam visitar les escoles andorranes. Abans de començar les visites ens vam trobar tots a l’escola de La Massana, on ens va rebre part de l’equip directiu: la Sra. Sandra Olivé Obiols, cap d’estudis de l’escola, el Sr. Gregori Gutiérrez Le Saux, director del centre, i la Sra. Ester Vilarrubla Escales, directora general del Departament d’Escola Andorrana i Formació Andorrana del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. La benvinguda va… Continuar »


Experiència pedagògica: terrorisme, religió i educació a debat

Alain Blomart, professor a la FPCEE Blanquerna-URL Fa tres dies (el 13 i el 14 de maig), quatre atemptats van ser perpetrats a la ciutat de Surabaya, a Indonèsia, per una família musulmana, contra esglésies cristianes; va deixar un balanç de vint-i-cinc morts i més de cinquanta ferits. És només un exemple dels casos recents  que sembla que estan relacionats amb el terrorisme i la religió i que ens fan reflexionar sobre el paper que l’educació ha de jugar per prevenir aquest radicalisme. A Barcelona, tothom encara té presents els atemptats sagnants que van tenir lloc el 17 d’agost del… Continuar »


LES ARTS: EINA DE CANVI ALS ESTUDIS D’EDUCACIÓ

Les Arts – la música, les arts plàstiques i visuals, la dansa, el teatre, el cinema, la literatura..- com a disciplines Multidimensionals esdevenen fonamentals per comprendre la complexitat humana. Molts són els autors tan nacionals com internacionals de diferents àmbits de coneixement ( la pedagogia, la filosofia, la psicologia, les ciències, ) que remarquen la importància de les arts per facilitar la complementarietat de la cognició i l’emoció en l’aprenentatge  i que afirmen que els llenguatges artístics estan íntimament lligats a la formació global de qualsevol ésser humà. Darrerament també des de la neurociència es plantegen les arts com la base… Continuar »


TINKERING, pensem amb les mans!

Noëlle Fabre Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i de les Ciències Socials Dins de la creixent proliferació de propostes innovadores, en el món de l’educació apareix el concepte de tinkering. Aquesta metodologia consisteix bàsicament a “pensar amb les mans”, és a dir, a aprendre a través de l’acció (learning through doing). Donat el seu tarannà immersiu i personalitzat, és molt efectiva a l’hora de motivar els alumnes a fer ciències i cada cop està guanyant més adeptes. Sovint relacionada amb les activitats STEM (science, technology, engineering i mathematics), suposa un context ideal per treballar les habilitats clau del… Continuar »