CREATIVITAT-1

Imma Panadès ,    Àrea d’Educació Visual i Plàstica Una definició àmpliament acceptada de creativitat ens remet a ‘la producció d’alguna cosa nova i útil’ (Runco i Jaeger, 2012) es tracta d’una definició molt sintètica i al mateix temps àmplia i inclusiva que el mateix Runco completa amb components estètics i contextuals que, al seu parer, confereixen un caràcter d’autenticitat als processos creatius. Més específica i també molt inclusiva, la versió clàssica, dictada per J. Drevdahl (1956), descriu la creativitat com: ‘La capacitat de produir continguts mentals en qualsevol àmbit, que essencialment es considerin nous, pot tractar-se d’una activitat imaginativa o… Continuar »


Cantants virtuals i imatges que sonen

Sabeu que hi ha cantants inexistents que triomfen a les xarxes, partitures que sonen sense tocar-les, òperes sense orquestra, corals que assagen sense director…On hem anat a parar? En aquest escrit farem un breu recorregut per algunes de les possibilitats aprenentatge, interacció i comunicació entre membres d’una coral i músics que ens ofereix la tecnologia digital aliada amb les xarxes socials, Internet i telèfons mòbils en l’àmbit del cant coral. Estem al segle XXI i en l’era de la revolució digital.  Podem fer com el govern francès o altres, que tendeixen a prohibir els telèfons mòbils i, per tant, les… Continuar »


Programes Intergeneracionals

El Consorci Internacional pels Programes Intergeneracionals (ICIP) (1999) defineix aquest programes com a vehicles per a l’ intercanvi determinat i continuat de recursos i aprenentatge entre les generacions de persones grans i les més joves amb la finalitat d’aconseguir beneficis individuals i socials. És a dir, les persones grans serveixen i eduquen a nens i joves com a tutors, mentors, cuidadors…., i els nens i joves per la seva part, serveixen o eduquen a les persones grans:  els visiten, els acompanyen, els ensenyen informàtica…; també tots junts poden col·laborar  en tasques per a la comunitat com per exemple fent programes… Continuar »


I SI POSEM EL POSEM EL FOCUS EN LA FORMACIÓ INICIAL DELS MESTRES?

Ja fa alguns anys que un ampli sector social i especialment el món de l’educació reivindica persistentment la necessitat no només de reflexionar al voltant de quins són els reptes actuals de l’educació sinó de que cal actuar urgentment sobre els vigents models educatius abans de que la desconnexió entre l’escola i la societat sigui irreversible.   Darrerament, des dels diferents actors implicats s’han promogut fòrums on es debaten quins són els veritables canvis que requereix el sistema educatiu, es fan llistats dels recursos necessaris per millorar-lo, s’estableixen prioritats psicopedagògiques, es proposen noves fórmules metodològiques, s’analitza l’entorn social, les necessitats… Continuar »


L’educació lingüística del segle XXI

El departament d’Ensenyament acaba de publicar el nou model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya: un model d’educació plurilingüe i intercultural. Dra. Eva Tresserras Casals “We are Bronx!” Justament això és el que llegim quan entrem a la pàgina web del Bronx Community College i el primer que veiem quan hi arribem caminant: “Nosaltres som Bronx!” Primera reflexió com a amant de la lingüística i de les possibilitats que ens brinda el llenguatge en general: a qui fa referència ‘nosaltres’? Aquest pronom personal que ofereix la idea de col·lectivitat apareix en interrelació amb la comunitat, una comunitat que brinda esperança… Continuar »


El valor educatiu de l’esport

Marc Franco Sola.  Professor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull). Àrea d’Educació Física al Grau d’Educació Infantil i Primària. La setmana passada vaig tenir la gran sort de poder visitar una escola ben especial. Les tres classes del darrer curs de l’etapa d’Infantil tenien entre mans un Projecte al voltant dels esports i, en aquest marc, les mestres van convidar-me per parlar sobre els valors de l’esport. Més concretament, vam conversar sobre l’esforç i la solidaritat. L’experiència va ser fantàstica! Vam compartir poques paraules i moltes imatges que ens feien pensar, sentir,… Continuar »


L’EDUCACIÓ PER I PER A LA PAU A L’ESCOLA

Dra. Montserrat Alguacil (Àrea Educació i Societat) L’escola actual es troba en un punt d’inflexió en el qual la necessitat de canvi i d’innovació ve marcada, més que mai, per una societat en permanent evolució que li retreu les debilitats i li exigeix ​​que respongui de manera efectiva als reptes del segle xxi. És, doncs, un bon moment per intervenir, des d’una òptica de pau positiva (d’ara endavant, pau+), en el debat educatiu i en l’esfera política, ja que seria lamentable que el nou model d’escola es construís amb un biaix imperdonable: l’incompliment del dret a una educació de qualitat,… Continuar »


Coneixedors de la realitat

Assumpta Sendra i Mestre Professora de l’Àrea d’Humanitats   Un dels molts objectius d’aprenentatge dels nostres estudiants, a més d’assolir unes competències i aprendre noves metodologies, és ser «una persona de cultura», tal com deia el pedagog Joan Triadú, per adquirir coneixements generals sobre qualsevol aspecte del saber humà. Cal estar format i informat per tenir un comportament adult i per poder donar una resposta ètica davant dels esdeveniments. Desitgem i volem persones i mestres amb criteri, capaços de reflexionar per poder argumentar el seu propi pensament. És important que els alumnes, tant de Grau Infantil com de Grau Primària,… Continuar »


La importància de les conferències en la formació de grau

Marcela Costanzi. Àrea d’educació matemàtica i integració de sabers. A l’àrea d’educació matemàtica i integració de sabers considerem molt important que els alumnes puguin tenir l’oportunitat d’escoltar una pràctica d’aula relatada pel mestre que l’ha desenvolupada en primera persona, que puguin veure evidències d’aquesta situació, fragments dels diàlegs entre mestre i alumnes, que puguin seguir el procés des de l’inici fins al producte final així com el plantejament de noves preguntes i inquietuds. També és fonamental que els nostres alumnes, futurs mestres, puguin preguntar i plantejar dubtes directament als conferenciants. Com a GEI (Grup d’especial interès) La cultura matemàtica de… Continuar »


La meva recerca.Tom Carr

La Trastera,Port de Segur de Calafell, 22 Juny 2018

Artista i docent. En la seva obra combina instal.lació, escultura, pintura i dibuix. Professor en l’Escola Massana, School of Visual Arts de Nova York i FPCEE. Blanquerna. Des  dels inicis de la meva trajectòria com artista, la precarietat, l’efímer i els oposats han estat constants en la meva obra, i un dels trets que em caracteritza és dir el màxim amb un mínim d’elements. Gairebé sempre estic donant voltes a les idees i les coses i qualsevol estímul de fora o de dins em serveix. És una activitat que forma part essencial de la meva manera d’existir. Entenc que el procés… Continuar »