L’EDUCACIÓ PER I PER A LA PAU A L’ESCOLA

Dra. Montserrat Alguacil (Àrea Educació i Societat) L’escola actual es troba en un punt d’inflexió en el qual la necessitat de canvi i d’innovació ve marcada, més que mai, per una societat en permanent evolució que li retreu les debilitats i li exigeix ​​que respongui de manera efectiva als reptes del segle xxi. És, doncs, un bon moment per intervenir, des d’una òptica de pau positiva (d’ara endavant, pau+), en el debat educatiu i en l’esfera política, ja que seria lamentable que el nou model d’escola es construís amb un biaix imperdonable: l’incompliment del dret a una educació de qualitat,… Continuar »


Coneixedors de la realitat

Assumpta Sendra i Mestre Professora de l’Àrea d’Humanitats   Un dels molts objectius d’aprenentatge dels nostres estudiants, a més d’assolir unes competències i aprendre noves metodologies, és ser «una persona de cultura», tal com deia el pedagog Joan Triadú, per adquirir coneixements generals sobre qualsevol aspecte del saber humà. Cal estar format i informat per tenir un comportament adult i per poder donar una resposta ètica davant dels esdeveniments. Desitgem i volem persones i mestres amb criteri, capaços de reflexionar per poder argumentar el seu propi pensament. És important que els alumnes, tant de Grau Infantil com de Grau Primària,… Continuar »


La importància de les conferències en la formació de grau

Marcela Costanzi. Àrea d’educació matemàtica i integració de sabers. A l’àrea d’educació matemàtica i integració de sabers considerem molt important que els alumnes puguin tenir l’oportunitat d’escoltar una pràctica d’aula relatada pel mestre que l’ha desenvolupada en primera persona, que puguin veure evidències d’aquesta situació, fragments dels diàlegs entre mestre i alumnes, que puguin seguir el procés des de l’inici fins al producte final així com el plantejament de noves preguntes i inquietuds. També és fonamental que els nostres alumnes, futurs mestres, puguin preguntar i plantejar dubtes directament als conferenciants. Com a GEI (Grup d’especial interès) La cultura matemàtica de… Continuar »


La meva recerca.Tom Carr

La Trastera,Port de Segur de Calafell, 22 Juny 2018

Artista i docent. En la seva obra combina instal.lació, escultura, pintura i dibuix. Professor en l’Escola Massana, School of Visual Arts de Nova York i FPCEE. Blanquerna. Des  dels inicis de la meva trajectòria com artista, la precarietat, l’efímer i els oposats han estat constants en la meva obra, i un dels trets que em caracteritza és dir el màxim amb un mínim d’elements. Gairebé sempre estic donant voltes a les idees i les coses i qualsevol estímul de fora o de dins em serveix. És una activitat que forma part essencial de la meva manera d’existir. Entenc que el procés… Continuar »


LA MÚSICA COM A RECURS ESTIMULADOR

Glòria Prats . Àrea d’educació musical. Ja des de l’antiguitat, la música ha pres un paper molt important en les diferents societats i cultures. Rituals, culte, diversió, comunicació… Han estat molts els àmbits en els quals la humanitat ha utilitzat la música, i han estat molts els beneficis que aquesta ha aportat. Però la influència de la música sobre el cos humà i els beneficis que aporta per a la salut també són àmpliament coneguts. Des de l’any 1500 a. de C. es té constància que la música es considerava un agent capaç de guarir el cos, calmar la ment… Continuar »


Aprendre a aprendre a l’escola i a la universitat: una competència bàsica i transversal

Maribel Cano, Paula Mayoral i Eva Liesa Els currículums i les programacions escolars estan dissenyats amb la finalitat de desenvolupar competències. El debat educatiu sobre el significat del concepte “competència” i la seva relació amb altres conceptes afins (habilitat, capacitat, procediment, etc.) ha estat ampli. Segons l’OCDE (2002) una competència és la combinació d’habilitats pràctiques, coneixements, motivació, valors ètics, actituds, emocions i altres components socials i de comportament, que poden mobilitzar-se conjuntament perquè l’acció realitzada en una situació determinada pugui ser eficaç. Per a DeSeCo (2003) disposar d’una competència no vol dir només posseir recursos cognitius i emocionals, sinó ser… Continuar »


Decàleg d’orientacions per al seguiment i actualització del dossier sobre Competència Digital Docent al llarg del Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària

Aula vista des de fora

Elena Sofia Ojando i Jordi Simón Professors de l’àrea TIC dels Estudis d’educació El curs 2016/17 es va iniciar a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna el desplegament de la competència Digital Docent al llarg dels quatre cursos dels Grau en Educació. Recordant una de les entrades d’aquest mateix blog, el punt de partida d’aquest desplegament és “l’assignatura Gestió de la Informació i Tecnologies de la Comunicació (GITIC)” en la que els estudiants hauran d’acreditar la CDI i assentarà les bases per a l’adquisició de la CDM que s’anirà completant al llarg dels altres cursos… Continuar »


INTEGRACIÓ DE CONEIXEMENTS PER A UN APRENENTATGE COMPETENT: UNA EXPERIÈNCIA EN APS.

Una de les responsabilitats fonamentals que tenen les Facultats d’Educació recau en fomentar, entre els estudiants, aquelles competències necessàries perquè, com a futurs mestres puguin oferir no només una resposta adequada a les necessitats de tots els nens sinó també a les necessitats de la comunitat en la qual es troben fomentant sabers ciutadans i ètics. L’ApS, és una activitat complexa que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge (Puig i Campo,2015), una de les idees principals és que els nostres alumnes puguin aprendre de l’escola i amb l’escola (Segura i Julià,2017) o acompanyant altres institucions socials, potenciant el… Continuar »


Mediació literària

Dra. Roser Ros i Vilanova,  Àrea de llengua i literatura i les seves didàctiques La mediació literària és un conjunt d’accions encaminades a desenvolupar el gust per la llengua i la literatura. Els seus efectes, fets amb seny i coneixement, poden apropar el públic al gaudi literari, fins a fer-los avinent que la cultura és tan necessària com l’aire que es respira. Hi ha diferents mediadors literaris, la funció dels quals és fonamental i complementària. L’escola ha de tenir-ne coneixement per cercar aliances, punts de trobada. A la mateixa escola, a casa, a la biblioteca (pública o no), a la llibreria,… Continuar »


Postdata.Correspondències d’Artista a l’escola

Carme Bertomeu Orteu. Prof. FPCEE. Blanquerna Enguany amb les estudiants de 1r curs E.I. hem participat en el projecte POSTDATA. Correspondències d’artista a l’escola, que ha elaborat el Departament d’Educació del MACBA. POSTDATA s’inspira en les pràctiques artístiques que van utilitzar la correspondència com a mitjà d’experimentació i sistema de distribució de l’art des dels anys seixanta i setanta. Aquest projecte apropa a l’aula la tradició de Fluxus, de dadà, de les arts performatives i de les pràctiques site-specific a través de les propostes de David Bestué, Luz Broto, Enric Farrés Duran, Nicolas Paris i Tere Recarens. Cadascuna d’elles, des… Continuar »