L’APADRINAMENT EN EL PRÀCTICUM EN LA FORMACIÓ DE MESTRES

Durant aquest curs 2016-2017, els alumnes de 3r curs del grau d’Educació Primària hem pogut viure una experiència molt positiva que ens ha servit per compartir i viure diferents moments amb els alumnes de 1r d’aquest grau. La formació del grau de Mestre a la FPCEE Blanquerna-URL es caracteritza pel seu contacte amb la realitat educativa a través de diferents mòduls i activitats, entre les quals destaca el Pràcticum, que fomenta la transferència de coneixements i les competències professionalitzadores i de pràctica reflexiva. La matèria de Pràcticum s’inicia a 2n curs, però els estudiants de 1r tenen l’oportunitat d’acostar-se a… Continuar »


Les impressores 3D comencen a entrar a les escoles…

Xavier Àvila i Morera, professor de l’àrea de didàctica de les matemàtiques i de TIC. En acabar el curs passat a la FPCEE-Blanquerna van arribar un parell d’impressores 3D i alguns professors amb els companys del servei d’informàtica vam fer unes sessions de formació per començar a aprendre a utilitzar-les. Aquesta situació no és gens casual, respon al fet que la tecnologia de la impressió en 3D, que ja fa uns anys que s’està desenvolupant, darrerament ha arribat a un punt de maduració (baixada de preus, garanties de bon funcionament, simplicitat de la programació que requereix, una certa facilitat d’ús,… Continuar »


L’ART PER COMPRENDRE EL MÓN. Dos recomanacions adreçades als infants, nois i noies.

Carme Bertomeu Orteu. Prof. FPCEE. Blanquerna   Antoine-Andersen Veronique (2005), El Arte para comprender el mundo, Ed.Serres. Antoine-Andersen ens formula dues preguntes, per a què serveix l’art?, què és la bellesa?, a les quals dona resposta en forma de cinc apartats: per actuar en el món; per representar-lo; per conquerir la bellesa; per donar testimoni, ensenyar i reflexionar; i per expressar emocions. D’una manera accessible als nois i noies, narra com els artistes, al llarg dels segles, ens han explicat la seva realitat, el seu món.Com han anat canviant les formes de representació en funció de l’estètica del moment i… Continuar »


No l’hi diguis, que ho descobreixi tota sola

Temps estimat de lectura: 5’ Elena Ojando, Xavier Àvila i Jorge Coderch,  Àrea d’Informàtica, Ciències Audiovisuals i la seva Didàctica Arriba el mes de maig, s’acosta el final de curs i els estudiants de 4t tornen a les aules després d’un llarg període de pràctiques en què han pogut viure, de nou, l’experiència de ser mestres, que els acosta, cada cop més, al món professional. Alguns d’aquests estudiants, els que cursen l’assignatura Disseny de Materials Didàctics i Entorns d’Aprenentatge Digitals, estan impacients per viure una experiència única: fer d’alumnes i tenir com a mestres un grup de nens i nenes… Continuar »


A la vora de la ciència

    Ignasi Oró Badia Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i les Ciències Socials A continuació es presenten dos exemples de com podem viure o pensar sobre la ciència i es reflexiona sobre què podem aprendre, estudiants i professors, d’aquestes dues propostes. Veure com altres fan ciència és una bona manera d’aprendre en què consisteix aquesta activitat humana que tanta comprensió de la realitat ens ha aportat al llarg dels darrers segles. Fa divuit anys existeix a casa nostra un aparador de treballs científics d’estudiants de secundària. Són treballs tots ells basats en la metodologia científica i que… Continuar »


L’EDUCACIÓ A FINLÀNDIA (I): Gràcies, Xavier Melgarejo.

Valentí Feixas.  Àrea de Pedagogia de la FPCEE Blanquerna – URL   Finlàndia era un país desconegut a nivell pedagògic fins que els primers estudis del Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes (PISA)  del 2000 i 2003 la van situar al capdavant del ranking dels països membres de l’OCDE. Des de llavors, Finlàndia ha estat un referent pedagògic per a Catalunya,  en bona part gràcies a la tasca feta pel recordat i estimat Xavier Melgarejo. Atret per l’èxit finlandès, Xavier Melgarejo va estudiar a fons el seu sistema educatiu i d’aquesta recerca no només en sortí la seva tesi doctoral,… Continuar »


El Disseny Universal de la Instrucció (DUI) i l’atenció a la diversitat a les aules universitàries: reflexions des de la pràctica

Per: Mariona Dalmau, Ingrid Sala i Montserrat Llinares La legislació sobre l’educació universitària posa de manifest el dret dels estudiants a rebre una educació basada en els principis de l’educació per a tots. Així,  la Llei 51/2003, ja introdueix les definicions  “accesibilidad universal” i “diseño para todos” i més tard, en el Decreto 1393/2007 modificat pel Real Decret 861/2010, es promou la seva aplicació a tots els programes educatius, i en tots els seus nivells: grau, màster i doctorat. Per la seva banda, la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE) promou l’aplicació del Disseny per a Tots a… Continuar »


LECTURA A LA FRESCA

Antònia Carbonell, Elisabet Contreras, Imma Gómez-Pallarès, Xènia Riba, Rosa Soler, Eva Tresserras i Míriam Turró. Com que l’estiu és una època per premiar-nos amb lectures ben diverses, les professores de l’àrea de Llengua i Literatura i les seves Didàctiques de la FPCEE Blanquerna us n’oferim una tria que, al nostre entendre, no us podeu perdre: Apropiació indeguda, de Lena Andersson Angle editorial, 2015 Apropiació indeguda és una novel·la «sobre» l’amor, com deixa clar el subtítol. Però, tot i que comença com una història d’amor convencional, de seguida ens adonem que es tracta d’una història d’amor no correspost entre Ester Nilsson,… Continuar »


TOWE – Un projecte de col·laboració entre les universitats i les escoles bressol

    http://www.toddlerswellbeing.eu/ TOWE és un projecte Erasmus+ que es va iniciar l’any 2015 i en el qual hi participen tres universitats: Kingston University (que lidera el projecte) University of Stavanger Blanquerna, Universitat Ramon Llull   A més d’escoles bressol dels tres països participants. Concretament, a Catalunya, hi participen dues escoles: Llar d’Infants Petita Escola (Barcelona), http://www.petitaescola.cat/ Escola Bressol Mas Balmanya (Sant Feliu de Guíxols), https://www.facebook.com/Escola-Bressol-P%C3%BAblica-Mas-Balmanya-157322641108428/ L’objectiu de TOWE és treballar per millorar la qualitat educativa que s’ofereix a la primera infància, atès que entenem que aquesta base de qualitat pot ser clau en el desenvolupament de l’infant, a més d’ajudar… Continuar »


Més activitat física abans dels 6 anys millora la memòria de treball a l’ESO

Juanjo Rodríguez Yañez. Àrea d’Educació Física FPCEE Blanquerna. Universitat Ramon Llull.   Recentment s’ha publicat un estudi a la revista The Journal of Pediatrics, realitzat pels investigadors de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), que demostra que una major activitat física en l’etapa d’Educació Infantil (0-6 anys) té un impacte positiu en la capacitat d’aprenentatge dels adolescents. Aquesta setmana alguns mitjans de comunicació s’han fet ressò de la notícia. Aquesta relació positiva entre activitat física i millor activitat cerebral ja era coneguda, però a través d’aquest estudi longitudinal podem saber que existeix una relació causal, podent establir que una major… Continuar »