Experiència pedagògica: terrorisme, religió i educació a debat

Alain Blomart, professor a la FPCEE Blanquerna-URL Fa tres dies (el 13 i el 14 de maig), quatre atemptats van ser perpetrats a la ciutat de Surabaya, a Indonèsia, per una família musulmana, contra esglésies cristianes; va deixar un balanç de vint-i-cinc morts i més de cinquanta ferits. És només un exemple dels casos recents  que sembla que estan relacionats amb el terrorisme i la religió i que ens fan reflexionar sobre el paper que l’educació ha de jugar per prevenir aquest radicalisme. A Barcelona, tothom encara té presents els atemptats sagnants que van tenir lloc el 17 d’agost del… Continuar »


LES ARTS: EINA DE CANVI ALS ESTUDIS D’EDUCACIÓ

Les Arts – la música, les arts plàstiques i visuals, la dansa, el teatre, el cinema, la literatura..- com a disciplines Multidimensionals esdevenen fonamentals per comprendre la complexitat humana. Molts són els autors tan nacionals com internacionals de diferents àmbits de coneixement ( la pedagogia, la filosofia, la psicologia, les ciències, ) que remarquen la importància de les arts per facilitar la complementarietat de la cognició i l’emoció en l’aprenentatge  i que afirmen que els llenguatges artístics estan íntimament lligats a la formació global de qualsevol ésser humà. Darrerament també des de la neurociència es plantegen les arts com la base… Continuar »


TINKERING, PENSEM AMB LES MANS!

Noëlle Fabre Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i de les Ciències Socials Dins de la creixent proliferació de propostes innovadores en el món de l’educació apareix el concepte de tinkering. Aquesta metodologia consisteix bàsicament en “pensar amb les mans”, es a dir, aprendre a través de l’acció (learning through doing). Donat el seu tarannà immersiu i personalitzat, és molt efectiva a l’hora de motivar als alumnes a fer ciències i cada cop està guanyant més adeptes. Sovint relacionada amb les activitats STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), suposa un context ideal per treballar les habilitats clau del segle… Continuar »


L’AVALUACIÓ DEL CENTRE COM A INSTRUMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA

Lo más importante no es hacer muchas evaluaciones, ni siquiera hacerlas bien. Lo más importante es saber al servicio de qué personas y de qué valores se ponen. Santos Guerra (2003, p. 51) Actualment, ningú posa en dubte que l’avaluació dels centres és necessària i que no pot haver-hi un bon projecte de qualitat si no hi ha un projecte d’avaluació. Avaluar és important per conèixer què està passant, poder-ho regular i poder orientar amb l’objectiu de millorar-ne la qualitat. El fet mateix d’avaluar, per exemple, ja genera processos dialògics entre els diferents agents o persones implicades, promou que calgui… Continuar »


El projecte EUDOIT (European Digital Online Game for Intercultural Competence and Translanguaging), una proposta de ludificació per a l’aprenentatge de llengües

Dr. Josep Manel Ballarín, Àrea de llengua catalana i la seva didàctica Dra. Caterina Sugrañes, Àrea de llengües estrangeres i la seva didàctica En el següent article us presentem el projecte europeu EUDOIT. L’objectiu del projecte EUDOIT (European Digital Online Game for Intercultural Competence and Translanguaging) és proporcionar una plataforma digital plurilingüe en línia per aprendre llengües i desenvolupar la consciència lingüística a través d’altres llengües. Aquest projecte, en el qual participa el Grup de Recerca CILCEAL (Grup de recerca en competència interlingüística i intercultural en l’ensenyament i aprenentatge de les llengües), forma part d’un projecte ERASMUS + , els… Continuar »


“La jornada EUDOIT: Estratègies per promoure el benestar lingüístic entre l’alumnat novingut: Construint ponts entre la teoria i la pràctica”

  Dra. Caterina Sugrañes, Àrea de llengües estrangeres i la seva didàctica Dr. Josep Manel Ballarin, Àrea de llengua catalana i la seva didàctica El següent article té com a objectiu explicar els continguts més rellevants de la jornada EUDOIT que tingué lloc a l’Auditori de la FPCEE el dia 23 de febrer 2018. L’article està estructurat en dues parts. Un primer lliurament que farà referència als objectius centrals de la jornada, les diferents aportacions dels diferents agents implicats i les conclusions i idees força que varen sorgir. Un segon lliurament se centrarà en el projecte EUDOIT concretament i s’explicarà… Continuar »


Educació360: l’activació de l’ecosistema educatiu català per impulsar les oportunitats educatives

Jordi Díaz Gibson @JordiDiazG   Educació360 és una iniciativa oberta i en xarxa per construir més i millors oportunitats educatives per a infants, joves i adults a Catalunya. La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill impulsen una aliança que vol aplegar compromisos d’actors educatius diversos de la societat catalana, com ara ajuntaments, entitats socials, escoles o universitats. L’objectiu és reunir i orquestrar esforços entre actors diversos perquè tothom tingui més i millors oportunitats, connectant l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. En el manifest per… Continuar »


La Música com a llenguatge artístic

Antoni Miralpeix Àrea d’Educació Musical de la FPCEE Blanquerna-URL “La música és un llenguatge, un sistema de signes, amb una entitat matriu (i motriu) que la defineix i que la diferencia de la resta dels llenguatges: el so” (Radigales, 2002: 39). El so és el material de la música. Radigales (2002) explica el procés segons el qual el so es converteix en música. El so no és vibració, sinó la percepció d’aquesta vibració. A més de l’altura (freqüència d’ona) i del timbre (font sonora), cal comptar amb la durada (temps) com a indispensable per definir el so i els seus… Continuar »


Una experiència d’aula i com el llenguatge matemàtic ens ajuda a comprendre el món

Àrea de matemàtiques i integració de sabers En l’últim article publicat al Tribuna per la nostra àrea, el novembre del 2017, vam compartir la informació del desenvolupament de les “VII Jornades de la cultura matemàtica de les persones”. Allà explicitàrem les diferents conferències realitzades i assenyalàrem que hi va haver 30 comunicacions d’experiències d’aula. Aquest cop ens sembla interessant presentar-ne una: “Els grills, tenen sang?”. Aquesta narració va ser construïda a partir de l’experiència compartida per la mestra, Maria Rigol i Torrents i un grup d’alumnes de segon curs de Primària. Des de l’àrea volem agrair a la Maria que… Continuar »


“Talking Brains”, la gran sorpresa.

Jesús Canelo Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i de les Ciències Socials “Talking Brains” és una magnífica exposició científica, temporal i molt original, que invita els visitants del CosmoCaixa (Barcelona) a endinsar-se en el cervell humà per entendre el llenguatge des de la ciència; per comprendre com la lingüística moderna actual respon a les preguntes tan interessants formulades des del camp de la biologia. El desembre passat, els alumnes de segona titulació del grau de Primària vam visitar l’exposició i ens va sorprendre gratament. Va ser una de les més visitades l’any passat i va obtenir molt bones valoracions.… Continuar »