Language teaching: In-flipped English classroom

Àrea de Llengües Estrangeres Helena Ruiz, professora a la FPCEE Blanquerna-URL Oral language development is one of the hardest language areas to assess and deal with in an English language class. One of the main reasons for that is that English language teachers are always looking at both the content and the language development of their students. The savvy introduction of technology and the use of the flipped classroom approach can contribute to enhancing not only English language learning but could also help assess students’ language development. The Flipped Learning Network in its 2013 Executive Summary reported the advantages of… Continuar »


L’educació matemàtica contra l’adoctrinament i l’aprenentatge basat en problemes

Xavier Àvila i Morera (Professor de l’àrea de didàctica de les matemàtiques i integració de sabers) Aquests dies es parla d’adoctrinament a l’escola catalana. I no cal dir que es fa de manera més aviat interessada, sense proves prou convincents i amb l’afany gens innocent de desvirtuar la realitat. Es diu que “l’escola catalana adoctrina” de la mateixa manera que es diu que “a l’escola catalana no s’ensenya el castellà” o que “per viure a Catalunya cal saber català”, la qual cosa, aquesta última, si fos veritat, en cap altre país del món no seria cap disbarat. Sobre el concepte… Continuar »


VISITA D’ESTUDIS A L’ESCOLA ANDORRANA

Marta Castells, Rocío Diago, Aida Latorre i Jéssica Yagüe  Els passats 12 i 13 d’abril, diverses alumnes de segona titulació dels graus en Educació Primària i en Educació Infantil d’aquesta Facultat vam visitar les escoles andorranes. Abans de començar les visites ens vam trobar tots a l’escola de La Massana, on ens va rebre part de l’equip directiu: la Sra. Sandra Olivé Obiols, cap d’estudis de l’escola, el Sr. Gregori Gutiérrez Le Saux, director del centre, i la Sra. Ester Vilarrubla Escales, directora general del Departament d’Escola Andorrana i Formació Andorrana del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. La benvinguda va… Continuar »


Experiència pedagògica: terrorisme, religió i educació a debat

Alain Blomart, professor a la FPCEE Blanquerna-URL Fa tres dies (el 13 i el 14 de maig), quatre atemptats van ser perpetrats a la ciutat de Surabaya, a Indonèsia, per una família musulmana, contra esglésies cristianes; va deixar un balanç de vint-i-cinc morts i més de cinquanta ferits. És només un exemple dels casos recents  que sembla que estan relacionats amb el terrorisme i la religió i que ens fan reflexionar sobre el paper que l’educació ha de jugar per prevenir aquest radicalisme. A Barcelona, tothom encara té presents els atemptats sagnants que van tenir lloc el 17 d’agost del… Continuar »


LES ARTS: EINA DE CANVI ALS ESTUDIS D’EDUCACIÓ

Les Arts – la música, les arts plàstiques i visuals, la dansa, el teatre, el cinema, la literatura..- com a disciplines Multidimensionals esdevenen fonamentals per comprendre la complexitat humana. Molts són els autors tan nacionals com internacionals de diferents àmbits de coneixement ( la pedagogia, la filosofia, la psicologia, les ciències, ) que remarquen la importància de les arts per facilitar la complementarietat de la cognició i l’emoció en l’aprenentatge  i que afirmen que els llenguatges artístics estan íntimament lligats a la formació global de qualsevol ésser humà. Darrerament també des de la neurociència es plantegen les arts com la base… Continuar »


TINKERING, pensem amb les mans!

Noëlle Fabre Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i de les Ciències Socials Dins de la creixent proliferació de propostes innovadores, en el món de l’educació apareix el concepte de tinkering. Aquesta metodologia consisteix bàsicament a “pensar amb les mans”, és a dir, a aprendre a través de l’acció (learning through doing). Donat el seu tarannà immersiu i personalitzat, és molt efectiva a l’hora de motivar els alumnes a fer ciències i cada cop està guanyant més adeptes. Sovint relacionada amb les activitats STEM (science, technology, engineering i mathematics), suposa un context ideal per treballar les habilitats clau del… Continuar »


L’AVALUACIÓ DEL CENTRE COM A INSTRUMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA

Lo más importante no es hacer muchas evaluaciones, ni siquiera hacerlas bien. Lo más importante es saber al servicio de qué personas y de qué valores se ponen. Santos Guerra (2003, p. 51) Actualment, ningú posa en dubte que l’avaluació dels centres és necessària i que no pot haver-hi un bon projecte de qualitat si no hi ha un projecte d’avaluació. Avaluar és important per conèixer què està passant, poder-ho regular i poder orientar amb l’objectiu de millorar-ne la qualitat. El fet mateix d’avaluar, per exemple, ja genera processos dialògics entre els diferents agents o persones implicades, promou que calgui… Continuar »


El projecte EUDOIT (European Digital Online Game for Intercultural Competence and Translanguaging), una proposta de ludificació per a l’aprenentatge de llengües

Dr. Josep Manel Ballarín, Àrea de llengua catalana i la seva didàctica Dra. Caterina Sugrañes, Àrea de llengües estrangeres i la seva didàctica En el següent article us presentem el projecte europeu EUDOIT. L’objectiu del projecte EUDOIT (European Digital Online Game for Intercultural Competence and Translanguaging) és proporcionar una plataforma digital plurilingüe en línia per aprendre llengües i desenvolupar la consciència lingüística a través d’altres llengües. Aquest projecte, en el qual participa el Grup de Recerca CILCEAL (Grup de recerca en competència interlingüística i intercultural en l’ensenyament i aprenentatge de les llengües), forma part d’un projecte ERASMUS + , els… Continuar »


“La jornada EUDOIT: Estratègies per promoure el benestar lingüístic entre l’alumnat novingut: Construint ponts entre la teoria i la pràctica”

  Dra. Caterina Sugrañes, Àrea de llengües estrangeres i la seva didàctica Dr. Josep Manel Ballarin, Àrea de llengua catalana i la seva didàctica El següent article té com a objectiu explicar els continguts més rellevants de la jornada EUDOIT que tingué lloc a l’Auditori de la FPCEE el dia 23 de febrer 2018. L’article està estructurat en dues parts. Un primer lliurament que farà referència als objectius centrals de la jornada, les diferents aportacions dels diferents agents implicats i les conclusions i idees força que varen sorgir. Un segon lliurament se centrarà en el projecte EUDOIT concretament i s’explicarà… Continuar »


Educació360: l’activació de l’ecosistema educatiu català per impulsar les oportunitats educatives

Jordi Díaz Gibson @JordiDiazG   Educació360 és una iniciativa oberta i en xarxa per construir més i millors oportunitats educatives per a infants, joves i adults a Catalunya. La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill impulsen una aliança que vol aplegar compromisos d’actors educatius diversos de la societat catalana, com ara ajuntaments, entitats socials, escoles o universitats. L’objectiu és reunir i orquestrar esforços entre actors diversos perquè tothom tingui més i millors oportunitats, connectant l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. En el manifest per… Continuar »