“La jornada EUDOIT: Estratègies per promoure el benestar lingüístic entre l’alumnat novingut: Construint ponts entre la teoria i la pràctica”

  Dra. Caterina Sugrañes, Àrea de llengües estrangeres i la seva didàctica Dr. Josep Manel Ballarin, Àrea de llengua catalana i la seva didàctica El següent article té com a objectiu explicar els continguts més rellevants de la jornada EUDOIT que tingué lloc a l’Auditori de la FPCEE el dia 23 de febrer 2018. L’article està estructurat en dues parts. Un primer lliurament que farà referència als objectius centrals de la jornada, les diferents aportacions dels diferents agents implicats i les conclusions i idees força que varen sorgir. Un segon lliurament se centrarà en el projecte EUDOIT concretament i s’explicarà… Continuar »


Educació360: l’activació de l’ecosistema educatiu català per impulsar les oportunitats educatives

Jordi Díaz Gibson @JordiDiazG   Educació360 és una iniciativa oberta i en xarxa per construir més i millors oportunitats educatives per a infants, joves i adults a Catalunya. La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill impulsen una aliança que vol aplegar compromisos d’actors educatius diversos de la societat catalana, com ara ajuntaments, entitats socials, escoles o universitats. L’objectiu és reunir i orquestrar esforços entre actors diversos perquè tothom tingui més i millors oportunitats, connectant l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. En el manifest per… Continuar »


La Música com a llenguatge artístic

Antoni Miralpeix Àrea d’Educació Musical de la FPCEE Blanquerna-URL “La música és un llenguatge, un sistema de signes, amb una entitat matriu (i motriu) que la defineix i que la diferencia de la resta dels llenguatges: el so” (Radigales, 2002: 39). El so és el material de la música. Radigales (2002) explica el procés segons el qual el so es converteix en música. El so no és vibració, sinó la percepció d’aquesta vibració. A més de l’altura (freqüència d’ona) i del timbre (font sonora), cal comptar amb la durada (temps) com a indispensable per definir el so i els seus… Continuar »


Una experiència d’aula i com el llenguatge matemàtic ens ajuda a comprendre el món

Àrea de matemàtiques i integració de sabers En l’últim article publicat al Tribuna per la nostra àrea, el novembre del 2017, vam compartir la informació del desenvolupament de les “VII Jornades de la cultura matemàtica de les persones”. Allà explicitàrem les diferents conferències realitzades i assenyalàrem que hi va haver 30 comunicacions d’experiències d’aula. Aquest cop ens sembla interessant presentar-ne una: “Els grills, tenen sang?”. Aquesta narració va ser construïda a partir de l’experiència compartida per la mestra, Maria Rigol i Torrents i un grup d’alumnes de segon curs de Primària. Des de l’àrea volem agrair a la Maria que… Continuar »


“Talking Brains”, la gran sorpresa.

Jesús Canelo Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i de les Ciències Socials “Talking Brains” és una magnífica exposició científica, temporal i molt original, que invita els visitants del CosmoCaixa (Barcelona) a endinsar-se en el cervell humà per entendre el llenguatge des de la ciència; per comprendre com la lingüística moderna actual respon a les preguntes tan interessants formulades des del camp de la biologia. El desembre passat, els alumnes de segona titulació del grau de Primària vam visitar l’exposició i ens va sorprendre gratament. Va ser una de les més visitades l’any passat i va obtenir molt bones valoracions.… Continuar »


Yo pinto mi entorno en Barcelona. Robert Froh

Pinto el meu entorn a Barcelona i als seus voltants. Per al material original busco la gent, els llocs i les coses per les quals sento una atracció i una connexió. Per mi, pintar és una manera d’elogiar, de mostrar devoció i afecció per tot allò entendridor; pintar és un símbol de gratitud. Quan som capaços d’alentir el ritme, de dirigir la mirada a l’interior i calmar la ment, comencem a despertar-nos de la il·lusió de la separació. Veiem que tot està connectat i que la bellesa i la bondat estan entreteixides i es manifesten a través de l’ordre, el… Continuar »


El valor afegit de les TIC a l’educació

El binomi educació i (noves) tecnologies és sempre controvertit. Més enllà de la simple incorporació tecnològica a les escoles, no exempta de problemàtiques diverses, el debat en profunditat es troba essencialment a buscar una autèntica renovació metodològica i una transformació educativa que permeti estar a l’alçada de les circumstàncies de la societat actual. Tanmateix, el nou marc competencial exigeix ​​canvis profunds en els processos d’ensenyament-aprenentatge en els què l’alumne es converteixi en el veritable protagonista. I les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) són un gran mitjà i un gran pretext per aconseguir-ho. En aquest post analitzarem els… Continuar »


Amity: Testimonis d’una experiència de vida

Amity: Testimonis d’una experiència de vida   Després de publicar l’article Amity: Una experiència de vida, en el qual es feia una entrevista a la professora Ann-Marie Holm-Nielsen com a responsable del programa a la Facultat (http://www.tribunaeducacio.cat/amity-una-experiencia-de-vida-2/), l’àrea de llengües estrangeres ha demanat a dos alumnes de la Facultat que ens parlin de la seva experiència amb aquest programa internacional.   Ens han ajudat el José Luis Rodríguez, graduat en Educació Primària a Blanquerna i Màster en Ensenyament i Aprenentatge de l’Anglès a l’Educació Infantil i l’Educació Primària (https://www.blanquerna.edu/ca/master-universitari-ensenyament-aprenentatge-angles-educacio-infantil-educacio-primaria ) i que és a Estats Units en aquests moments; i… Continuar »


Dia Universal dels Drets de l’Infant

El dia 20 de novembre del 1989, la Convenció dels Drets dels Infants va ser ratificada per molts països del món, concretament 192. Fou un gran avenç per a la infància, que va passar a ser subjecte de ple dret. El document de la Convenció s’estructura en quatre grans principis com la no-discriminació; la defensa de l’interès superior de l’infant; el dret a la vida, a la supervivència i al desenvolupament; i el respecte a les opinions de l’infant. Aquest darrer principi, i concretament els articles 12 i 13, que fan referència a l’opinió i a la llibertat, foren el… Continuar »


Educació Física, Medi Ambient i Salut

Dr. Josep Sánchez Malagón. Professor de l’Àrea d’Educació Física del Grau d’Educació Primària. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport  Blanquerna. Universitat Ramon Llull Ja fa temps que els mestres d’Educació Física (EF) també eduquen als seus alumnes  en tenir cura del medi ambient. De fet, d’aquí la importància de les sortides i activitats a la natura que es promouen des de l’àrea d’EF de les escoles. Molts són els objectius que es plantegen en aquestes sortides i un d’ells és que els alumnes prenguin consciència  de la importància que té adquirir actituds respectuoses amb l’entorn. La preservació dels… Continuar »