Educació360: l’activació de l’ecosistema educatiu català per impulsar les oportunitats educatives

Jordi Díaz Gibson

@JordiDiazG

 

Educació360 és una iniciativa oberta i en xarxa per construir més i millors oportunitats educatives per a infants, joves i adults a Catalunya. La Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), la Diputació de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill impulsen una aliança que vol aplegar compromisos d’actors educatius diversos de la societat catalana, com ara ajuntaments, entitats socials, escoles o universitats. L’objectiu és reunir i orquestrar esforços entre actors diversos perquè tothom tingui més i millors oportunitats, connectant l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu.

En el manifest per a una Educació360 es mostren les voluntats del projecte, en les quals es presenta una perspectiva global de l’educació que té en compte que s’aprèn i s’educa arreu, alhora que afirma que, si situem l’infant i el jove al centre del procés educatiu, ens n’hem d’ocupar entre tots i en tots els seus temps vitals. També proposa ajudar nens i joves a fer un recorregut de forma personalitzada en funció dels interessos i de les capacitats de cadascú. En aquest sentit, vol assolir un doble repte: que els espais no lectius de l’escola i de l’institut formin part del projecte educatiu del centre i que allò que s’aprèn fora dels centres educatius sigui reconegut i hi estigui connectat. Així doncs, aposta per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats d’una manera transversal i amb una visió de 360º sobre els infants, els joves i les seves famílies. Finalment, també proposa que aquests esforços es transformin en polítiques públiques i, per tant, anem més enllà de l’ensenyament reglat per garantir més i millors oportunitats per a tothom.

El passat 29 de gener, durant tot el dia, al CCCB es va fer la presentació oficial d’aquesta nova proposta educativa. Al llarg del matí, el Grup de Recerca PSITIC i Blanquerna ens vam presentar com a socis de l’aliança. Des del PSITIC fa anys que estem treballant amb aquesta mirada d’Educació360, fent-nos preguntes com per exemple: per què neix aquesta mirada?, a què dóna resposta?, quins reptes afronta?, què implica per a l’escola?, i com podem recolzar-la? En aquest sentit, estem convençuts que la connexió entre actors educatius és garant d’equitat i d’igualtat d’oportunitats per a infants i joves del país. Alhora som conscients i coneixedors dels reptes que planteja aquesta mirada i, sobretot, l’acció col·laborativa i en xarxa en el territori.

A la sessió de la tarda, la Dra. Mireia Civís i jo mateix vam presentar l’estudi Projectes d’innovació educativa comunitària. Com podem construir l’Educació360?. Al llarg de la presentació, més enllà de compartir l’informe, vam jugar a alguns jocs de taula, com ara al Tabú, i en cap moment de la presentació de l’informe vam pronunciar cap de les tres paraules clau: lideratge, innovació i xarxa. I després vam jugar al Pictionary, moment en què ens vam adonar que ningú del públic coneixia el nom d’ aquesta mena d’ulleres que porten alguns cavalls, els aclucalls. Només ho sabia una companya italiana, però en italià.

En aquest espai vam compartir que la filosofia d’Educació360 és dels professionals educatius independentment de l’organització o de l’especialització. I no és pas la mirada limitada i reduïda d’aquest cavall que es mostra a la imatge, sinó la mirada aèria i ampliada del mussol, capaç de volar i girar el coll fins gairebé 360º, capaç de reconèixer altres entorns d’influència d’infants i joves, més enllà del propi, dins de l’organització i dins d’un temps i d’un espai acotat. Per tant, ens caldrà una mirada comunitària i col·laborativa per trobar espais i moments per treballar amb altres actors rellevants per millorar l’impacte de la nostra acció educativa i social. Podeu visionar la presentació íntegra de l’estudi en aquest enllaç.

L’estudi també mostra que els beneficis evidenciats pels projectes d’Educació360 a Catalunya són els següents: la creació de capital social al territori i, per tant, l’enfortiment dels vincles entre professionals educatius i socials del barri o comunitat; la comprensió comunitària dels reptes, del desenvolupament i de la implementació de noves propostes educatives i socials, que plantegen una resposta col·lectiva i innovadora davant dels reptes comuns; i la millora de l’èxit educatiu, un benefici a mig i llarg termini que apareix com a resultat dels beneficis anteriors.

D’altra banda, l’Educació360 afronta els reptes de treballar a contracorrent, dins un sistema fragmentat amb responsabilitats repartides i propostes compartimentades; en un context d’inestabilitat amenaçat per les retallades, la rotació dels equips o dels cicles polítics; amb la manca de lideratges alineats amb una filosofia col·laborativa i comunitària capaços de moure operativament organitzacions transversals; i amb les dificultats per avaluar uns projectes molt centrats a assolir uns resultats i a generar nous processos transformadors en el territori. Al final vam presentar el NetEduProject com a eina d’autoavaluació i millora dels projectes d’Educació360; una eina dirigida als equips motors d’aquests projectes que facilita consells adaptats i específics sobre la millora de la col·laboració, la transversalitat, la confiança o la innovació, entre d’altres estratègies dirigides a enfortir els vincles de l’ecosistema educatiu.

Així doncs, l’Educació360 posa el focus en la millora de les oportunitats educatives per a tothom, i ho fa des d’una perspectiva col·laborativa, transversal i en xarxa, cercant l’activació de l’ecosistema educatiu català per a aquest propòsit. Amb un gran potencial a l’horitzó, i coherents amb una filosofia d’Educació360, l’aliança ha reunit els actors i ha generat compromisos compartits, i ara afronta els mateixos reptes que els projectes esmentats. De tots ells vull remarcar-ne un: el lideratge a 360º. Serem capaços de moure i impulsar de forma efectiva un elefant tan gran com és l’aliança? Qui decidirà les prioritats col·lectives? Com s’activaran els agents clau? Com es distribuiran les responsabilitats a través de l’organització? Com farem útil i beneficiosa la col·laboració transversal?

Tot plegat serà una experiència col·lectiva apassionant en la qual, com es diu de forma recurrent, els infants, els joves i les seves famílies estaran al mig de tot l’entramat.