La música a primera divisió, crònica d’una reflexió compartida

Professorat de l’Àrea de Música de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna-URL

El darrer dia de febrer de l’any 2017, va haver-hi una trobada dels professors de l’Àrea de Música del grau d’Educació amb mestres de música, impulsada dins la iniciativa dels grups d’especial interès.

Aquesta trobada va estar convocada amb un mes d’antelació i, des del primer dia, després d’haver enviat el correu, ja rebíem respostes de confirmació d’assistència i els mateixos mestres convocats en convocaven d’altres.

Finalment, doncs, dimarts a la tarda ens vam trobar a l’aula de música de la Facultat; malgrat les absències de darrera hora, hi havia una vintena de persones al voltant d’uns postres de músic i unes copes de cava.

Després de les salutacions emotives —la majoria eren exalumnes de la casa i alguns de fa ja força anys—, es va desenvolupar un relat espontani sobre el valor de la música a les escoles, la vivència musical dels infants, el paper del mestre de música dins del claustre i dins l’entorn escolar, i molts d’altres aspectes que es van anar succeint en un llenguatge comú, amb maneres de fer diferents, però amb arrels comunes, les arrels viscudes en la formació inicial amb les branques que cadascú li ha donat a la seva formació posterior i la seva manera particular d’entendre la música, la docència, l’escola.

Escoles públiques, concertades, religioses, privades van bategar alhora al ritme de la música.

Inquietuds similars van fer possible que concretéssim alguns espais per poder desenvolupar possibles trobades:

  • El nou currículum: hi ha un grup de mestres que ja es troben per aprofundir-hi.
  • La creativitat: com desenvolupar a les escoles la capacitat creativa (mètode i recursos).
  • La música i la tecnologia: l’aplicació de noves maneres de fer amb eines tecnològiques.
  • L’etapa infantil: música per als més petits (propostes i respostes).
  • El multiart: la relació de la música amb altres arts (espais comuns, projectes multidisciplinaris).
  • La innovació educativa: la música en els programes d’innovació educativa de les diferents escoles.
  • La música integrada: escoles amb propostes d’estudis musicals en el currículum escolar.
  • Els conjunts instrumentals, les bandes o els cors: experiències musicals col·lectives a les escoles de primària.
  • La neuroeducació i música: el valor de la música en el desenvolupament integral dels infants.
  • Les experiències col·lectives: el valor de participar en actes col·lectius de la ciutat, de la comarca, etc. (Cantània, DansaAra, Secretariat de Corals Infantils de Catalunya, etc.).

També vam animar els mestres a començar a fer formació a altres mestres més novells; la seva experiència i, en molts casos, els seus coneixements musicals i professionals, fruit de la formació permanent o de la seva pròpia experiència com a músics professionals, obre nous escenaris per explorar què fer i com fer la música a l’escola.

Es va apuntar la idea de preparar unes jornades de bones experiències musicals i artístiques dins l’entorn escolar durant el curs 2017-18 amb ponents que puguin reforçar el valor de les arts dins i fora de l’escola com a eines que ajuden a desenvolupar un esperit crític, obert, flexible, i que proporcionen experiències divergents, estètiques i emocionals potents; experiències que promouen el cooperativisme i el treball en equip, i desenvolupen les destreses motrius necessàries per interpretar corporalment, instrumentalment o vocalment el discurs sonor-musical.

Després de dues hores de conversa, d’intercanvi, de posicionaments, de retrobament, tothom veia clar que, avui, la música encara juga a tercera divisió, que massa sovint és només la cirereta del pastís que adorna una festa popular o un concert tradicional, que només es recorden del mestre de música quan arriba Nadal o la festa de final de curs.

I tothom va estar d’acord que cal guanyar-se un lloc a primera divisió, convençuts que a la primera infantesa i durant tota l’etapa obligatòria, l’experiència musical i artística esdevé essencial i imprescindible.

Ens trobarem en una segona edició al mes de maig, ja us l’explicarem!